Vanliga frågor om Skanova Fiber Singel

Vanliga frågor om Skanova Fiber Singel

När kan produkten beställas?

Produkten är beställningsbar från den 16 oktober 2017.

Geografisk täckning?

Produkten erbjuds inom FMO i följande geografier:
Göteborg
Halmstad
Helsingborg
Jönköping    
Kalmar
Karlstad
Linköping
Lund        
Malmö
Norrköping
Norrtälje
Stockholm: inner (inkluderar Solna), Äppelviken
Sundbyberg, Nacka/Storängen, Enskede, Årsta och Aspudden

Umeå
Västerås        
Örebro
Östersund  

Vem kan köpa produkten?

Produkten kan beställas till en angiven adress av den operatör som finns etablerad på tillhörande KC eller på överliggande huvudstation.

Är prismodellen samma som för Skanova Fiber 2009?

Nej, vi tar en fast engångsavgift för anslutning och sedan ett fast pris per månad. Priset kan variera i olika geografier, för att se pris per område vänligen se prislista. För tillvalsprodukter, som till exempel Arbifas, tillkommer pris enligt prislista.

Vilka avtalslängder erbjuds?

Skanova Fiber Singel erbjuds med ett respektive tre års avtalslängd.

Finns det rabatter?

Skanova Fiber Singel berättigar till Storkundsrabatt (max 15 procent) som samräknas med Skanova Fiber 2009 och det finns även parallellitetsrabatt. Parallellitetsrabatt erbjuds endast inom produkten och inte vid parallell Skanova Fiber 2009-förbindelse.

Finns möjlighet till förtida lösen av avtal?

Nej.

Finns det möjlighet att migrera från befintlig Skanova Fiber 2009 till Skanova Fiber Singel?

Efter avtalstidens slut på Skanova Fiber 2009 finns möjligheten att byta produkt till Skanova Fiber Singel. Gäller även vid förtida lösen av avtal på en befintligt Skanova Fiber 2009-förbindelse.

Produktbyte kommer dock att erbjudas först när systemstöd kommer under Q1 2018 och hanteras då genom kontakt med Skanova Kundservice. Förbindelsen kommer behålla tidigare FB-nr och Skanova kommer att koppla bort den ena fiber från det fysiska paret.

Hur länge får man makulera och ändra en beställning?

Samma regelverk som för Skanova Fiber 2009 gäller.

Hur hanteras förfrågan på Skild framföring?

Den hanteras på samma sätt och via samma blankett som förfrågan av Skild framföring för Skanova Fiber 2009.

Får man parallellitetsrabatt vid Skild framföring?

Nej.

Kan man beställa Skild framföring mot en befintlig SF09 förbindelse?

Nej.

Går det att beställa denna på koordinater alternativt fastighetsbeteckning?

Samma regelverk som för Skanova Fiber 2009 gäller. Det går att göra en förfrågan, men beställningen hanteras av Kundservice.

Hur lång leveranstid har Skanova Fiber Singel?

Samma leveranstider som för Skanova Fiber 2009 gäller:

10 arbetsdagar vid möjlig snabbleverans

Här kan du se estimerade leveranstider för normalleveranser.

Kan operatören beställa en Skanova Fiber Singel och installera en switch för att nå fler brukare?

Nej, förbindelsen levereras till en anslutningspunkt på fastigheten, men är endast avsedd för en slutkund (ej mdu). Observera att anslutningspunkten kan finnas på en annan adress eller i en annan byggnad på fastigheten.

Storlek på kunder?

Det finns ingen begränsning från Skanovas sida, annat än att det bara får finnas en slutkund per anslutning. Skanova Fiber Singel får ej användas för anslutning av lägenheter i flerbostadshus.

 

Hur skiljer sig Skanova Fiber Singel gentemot Skanova Fiber 2009 och Fiber Småföretag?

 

Produkt

Skanova Fiber 2009

Skanova Fiber Singel

Fiber Småföretag

Antal slutkunder

Obegränsat

En slutkund

En slutkund

Singelfiber/Fiberpar

Fiberpar

Singelfiber

Singelfiber

Geografi

Överallt

Begränsad till städer

Begränsad till utvalda industriområden och villaområden

Servicepaket

 

 

Servicepaket 1 som standard

Möjliga tillvalsprodukter

Alla

Urval

Inga

Byggsätt

FTTB

FTTB

FTTH

 

Vilka är fördelarna jämfört med Skanova Fiber 2009?

Förutsägbarhet i prissättning i och med enhetligt pris inom respektive FMO-Singel och i genomsnitt lägre pris än Skanova Fiber 2009. Med en anslutning per kund och fastighet behöver operatörer inte använda sig av switch.

Vilka tillvalsprodukter finns det?

 

Tillvalsprodukt

Valbar för singelprodukt

Pris

Service

SP1 kostnadsfritt som standard med övriga 15 service paket tillgängliga samt singelservicevarianterna 8 h och Direkt.

Samma som SF09

Expressleverans

Ja

Samma som SF09

Arbifas

Ja

Befintligt pris för SF09

Kartmaterial på framföringsväg

Ja

Befintligt pris för SF09

Skild framföring

Ja

Offert

Helsvetsning

Nej

-

Fiber inom nod

Nej

-

Förhandsbesked om dämpning

Nej

-

Alternativt kontaktdon och reflektionsdämpning

Nej

-

Lista på ledig fiber

Nej

-

Förtida lösen

Nej

-