Tillbaka till nyhetslista
20 feb 2017

Nu minskar vi dubbelanmälningar

Nu minskar vi dubbelanmälningar

Skanova Nätcenter tar årligen emot runt 90.000 samtal från privatpersoner och företag som vill anmäla skador på vårt driftsatta nät. Nu ska informationsskyltar ute på plats minska risken för dubbelanmälningar.

Att Skanova får in flera anmälningar om en och samma skada på nätet är vanligt.

– Vi är givetvis glada för att allmänheten är flitig att kontakta oss när de ser påkörda teleskåp, nedfallna ledningar eller knäckta stolpar. Samtidigt blir det en del onödiga samtal, säger Johan Färemo, ledare för Skanova Nätcenter.

Därför har Skanova nu tagit fram informationsskyltar, som ska hängas upp vid skador som inte kan åtgärdas vid första besöket. På så sätt vet allmänheten att åtgärd pågår och antalet dubbelanmälningar av skador kan minskas.

Skyltarna är i A4-format, har tryck på båda sidor och är försedd med hål för att enkelt kunna hängas upp med snören eller buntband. De tillverkas i ett väderbeständigt material och kan därför återanvändas gång på gång.

Främst kommer informationsskyltarna att användas vid uppdrag som löper över flera dagar, exempelvis vid en så kallad fältanalys där tekniker först är ute och besiktar skadan men där själva reparationsarbetet sker någon dag senare.

– Men även när vi använder oss av provisoriska lagningar, som ligger kvar lite längre, tycker jag det är klokt att lämna ett bokmärke på platsen som tydligt visar att vi har koll på läget, säger Johan Färemo.