Tillbaka till nyhetslista
3 okt 2012

Skanovas informationsarbete på gymnasieskolor

Skanovas informationsarbete på gymnasieskolor

”Vad mycket kepsar!” tänker jag och känner mig lite gammal. Det är onsdag förmiddag och jag har hängt med Kjell Wingmyr, som är skadereglerare på Skanova, till Bolandgymnasiet i Uppsala på ett av hans många skolbesök.

Elever på Bolandgymnasiet, UppsalaSom pressansvarig har jag svarat på många frågor från media om kabelavbrott orsakade av avgrävningar, därför känns det intressant och viktigt att vara med när Kjell informerar blivande grävmaskinister om hur de ska gå till väga för att undvika att skada telenätet när de i framtiden jobbar med schaktning och grävning.

 

De flesta kabelavgrävningar går att undvika

Varje år sker 13-16 000 skador på Skanovas nät, av dessa beror ca 8 000 på avgrävningar i samband med t.ex. gräv-, borr- och byggarbeten. Kostnaden för skadorna är 50 till 60 miljoner kronor, men då är inte samhällskostnaderna inräknade. De är ännu högre, det handlar om privatpersoner, företag, samhällsfunktioner som drabbas.

De flesta kabelavgrävningar går att undvika genom ett bra förarbete, som innebär att den som ska utföra grävarbetet tar reda på om det går kablar i marken.

Varje år får Skanova ca 130 000 kabelförfrågningar.
I förebyggande syfte är Skanovas skadereglerare ute på landets bygg- och anläggningsutbildningar och informerar eleverna om hur de kan undvika avgrävningar. Kjell berättar att han besöker ca 20 skolor per termin.

Många frågor från eleverna

Kjell WingmyrFör eleverna på Bolandgymnasiet berättar Kjell bland annat om vilka typer av kablar som finns under mark. Han har med sig olika exempel på både koppar och fiber. Det blir frågor om hur det går till att reparera en kabel. Hur vet teknikern vilken koppartråd som ska skarvas ihop med vilken? Varför är den kladdig? Varför får man inte titta rakt in i en fiberkabel?

Kjell svarar på alla frågor. Det blir mycket skratt när Kjell tar upp olika citat från anmälningar som kommit in till försäkringsbolagen.

Skolbesök Bolandgymnasiet 2Trots att passet är en och en halv timme håller tonåringarna intresset uppe och frågorna blir många när Kjell går igenom hur Ledningskollen.se fungerar och hur de ska gå till väga för att få nödvändig information inför ett grävarbete. Många av frågorna handlar om vem som bär ansvaret i olika situationer.

När lektionen avslutas provar eleverna mössor som Kjell delat ut som gåva från Skanova. Det blir skratt och applåder. 

 

Av de 20 eleverna är 2 tjejer. Jag frågar dem vad som fick dem att välja utbildningen och vad de vill jobba med:

”-Jag fick testa att gräva första året jag var här. Det var superkul! Då visste jag vad jag vill göra i framtiden”.
 

Camila Buzaglo
pressansvarig Skanova