Tillbaka till nyhetslista
3 dec 2012

Pressmeddelande: Fiberutbyggnad i Storsudret på Gotland

Nu fibersäkras socknarna Fide, Hamra, Sundre, Vamlingbo och Öja för framtiden.

Ove Alm, Skanova, Hans Nilsson & Per-Åke Ekelöf, Storsudret Fiber AB Ove Alm, Skanova, Hans Nilsson & Per-Åke
Ekelöf, Storsudret Fiber AB

Tack vare ett stort ideellt arbete från de boende i Storsudret, samt Skanovas byalagskoncept kommer 1100 hushåll och företag att få tillgång till fiber under 2013. Genom att södra Gotland fibersäkras får invånarna och de sommarboende tillgång till höghastighetsbredband, vilket innebär en uppsjö av nya möjligheter.

Regeringen har satt ett mål att 90 % av Sveriges företag och hushåll ska ha tillgång till höghastighetsbredband 2020.
- Genom den satsning som vi nu gör i Storsudret bidrar vi till att Gotland och Sverige kommer närmre det målet. Det finns en stor entusiasm kring de möjligheter som fibern ger, alla ser behovet av en bra, snabb ny infrastruktur. Det är viktig både för hushållen, men också företagen. Vi ser att vårt arbete också inspirerat andra socknar, som nu börjat titta på möjligheten till egna fibersatsningar. Det är kul, säger Hans Nilsson, projektledare för Storsudret Fiber AB.

Samarbetet mellan Storsundret och Skanova innebär att Skanova genom rådgivning stöttar Storsudret Fiber AB med utbyggnaden, dvs hur man bygger kostnadseffektivt, smart och säkert. Storsudret Fiber AB står för kanalisationen och Skanova står för fibern och tekniken. Fibernätet blir ett öppet nät. När nätet tas i bruk kommer sedan Skanova att hyra nätet av Storsudret Fiber AB och ansvarar då för att drifta, utveckla och underhålla fibernätet.

Kontaktpersoner:

Per-Åke Ekelöf, ordf. Storsudrets Fiber AB, 070-521 49 21